Jonas.Jonsson

Jonas.Jonsson

Skräckfilm

ÖvrigtPosted by Jonas Sat, June 14, 2014 16:48:41
När jag var liten älskade jag skräckfilm. Det ligger kanske nära tillhands när man är lyckligt lottad med en stillsam uppväxt i en trygg del av landet, för att inte tala om världen. Denna preferens inom underhållning har förändrats sedan tidiga tonåren och reducerats till någon sorts nostalgi.

Däremot är det först i vuxen ålder jag ser parallellerna mellan Jason, Michael Myers och Freddy Kreuger-typen av slasherfilmer och en konservativ monoteistisk livsåskådning. En gamla testamentet-fruktansorienterad mentalitet där naturligtvis de ungdomar som står emot frestelser, framförallt föräktenskapligt samliv, klarar sig i slutändan. När det gäller samliv i allmänhet och kvinnors sexualitet i synnerhet finns en koppling mellan vampyrfilmer och religiös manlig äganderätt och paranoia. Draculas bett representerar frigjordhet och otyglad (läs: sexuell) djuriskhet, som givetvis måste bestraffas med döden.

En tacksam skrämselfaktor med både Dracula och Freddy Kreuger är att de angriper när vi är som mest maktlösa: i den oundvikliga sömnen. Det gör även utomjordingarna, ett scenario som skrämde mig längre upp i åren än Freddy och Jason. Kanske pga. deras godtycklighet, det finns inget mått av straff i de gröna figurernas agenda. Eller kanske pga. att universum är så outforskat att det framstod som mer troligt. Vilket för oss till vetenskapen: strävan att försöka förstå sig på hur världen fungerar och de tabubelagda livets mysterier har historiskt ansetts gudsfrånvänt. Dr Jekyll & Mr Hyde, Frankenstein, The Hills Have Eyes osv. lär oss hur den som vågar försöka påverka guds mystiska plan i sitt oheliga laboratorium alltid i slutändan straffar både sig själv och världen.

En vidareutveckling av vetenskapens konsekvenser är zombiegenren. Ett hemligt militärt experiment eller giftigt avfall som förvandlar vanliga människor till människoätande och viljelösa. Men det som var mest skrämmande med den första zombiefilmen The Night of the Living Dead 1968 för en amerikansk vit medelklasspublik var kanske inte så mycket konceptet med levande döda som det faktum att den har en svart karaktär i en ledande roll?

Rädslor behövs för att skrämma, exempelvis 50-talets invaderande marsianer som såklart representerade kommunismen. Eller tidlösa rädslor för mörkret, döden och förlust. Om jag skulle göra en nutida svensk skräckfilm skulle den handla om homosexuella tv-pejlare som gifter sig, reser minaret-torn och gör så det inte finns något kaffe när man kommer till jobbet på morgonen.







  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.